Haraszti Mihály netes tudásközpontja

Itt (majdnem) mindent megta-lálsz, amit a franchise-ról tudni érdemes

Tanácsadás

 

Láttál már olyan vállalkozót, aki profi módon értett az üzleti élet minden területéhez?

Ugyan miért szégyellné?

Sok vállalkozó amiatt vergődik problémáival, mert úgy gondolja, hogy egy külső szakember igénybe vétele őt negatívan minősíti, és ezzel sérül tekintélye munkatársai előtt, sőt, önképe is csorbul.

Ahogy más területeken is, itt is érvényes a mondás, hogy egy vállalkozás elsődleges korlátait tulajdonosának korlátai jelentik. Az ő tudása, szemlélete határozza meg a vállalkozás sikeresélyeit, emiatt fordul elő, hogy egy vállalkozás már akkor elveszítette a csatát, mielőtt az egyáltalán elkezdődött volna.

Ez egy nagyon szomorú következményekkel járó tévedés, és ráadásul teljesen felesleges veszteségekhez vezető tévedés. Ugyan ki látott már olyan embert, aki kiváló a szakmájában, és emellett még több szakma professzionális tudásával is rendelkezik? Márpedig senki nem vitathatja, hogy a termelésszervezés, a szállítmányozás, a nemzetközi kereskedelem, a logisztika, a marketing, az értékesítés, a pénzügyek, a jog stb. nem önálló szakterület! Ezt csak azok az ostoba emberek állíthatják, akik szerint a vállalkozás nem szakma, hanem állapot, és mindössze döntés kérdése, hogy egy szakember vállalkozónak álljon, és ott sikereket érjen el.

A piac azonnal büntet

Az üzleti élet, a piac pedig kegyetlen, és nem csak ítél, hanem azonnal végre is hajtja az ítéletet, fellebbezési lehetőség nélkül. Büntetlenül senki, soha nem hagyhatja figyelmen kívül a piac törvényszerűségeit, és ugyan állandóan adott az újrakezdés lehetősége, az elbukott százezreket, milliókat soha nem kapja vissza senki.

Senkit nem az minősít, hogy mit nem tud, hanem az, ahogyan az ilyen helyzeteket kezeli. Senki nem érthet mindenhez, és ha konyít is valamit az egyes területekhez, igen sokszor biztosra kell mennie, és ilyenkor elkerülhetetlen külső szakemberhez fordulnia.

Csináltam én már mindent

Tanácsadói praxisomban a franchise számos területén segítettem cégeket. Vettem részt rendszerkidolgozásban, külföldi rendszerek magyarországi jogainak megszerzésében és adaptálásában, hálózatfejlesztésben, dolgoztam ki működtetési kézikönyveket, és az is előfordult, hogy az általam kidolgozott rendszerre az én cégem építette fel a hálózatot, és mi is működtettük azt. Így aztán talán nincs is a franchise-nak olyan területe, ahol ne szereztem volna gyakorlati tapasztalatokat.

Egyet ellenben keserűen megtanultam: soha nem végzek el egyedül olyan munkát, amit nem nekem kell megvalósítanom. Ha ugyanis egy külső személy által kidolgozott bármit kell egy cég csapatának a gyakorlatban megvalósítania, az a biztos bukást jelenti.

Bármilyen magas színvonalon dolgoz is ki ugyanis egy külsős egy franchise rendszert, a gyakorlati végrehajtásra kiszemelt személyek ösztönös ellenállásával kell szembenéznie. "Mit magyaráz itt ez a jöttment, nekünk, akik x éve a szakmában dolgozunk?" - a tipikus hozzáállás, amit sokszor nem csak értetlenség, hanem aktív szembenállás is követ.

Nem halat árulok, hanem halászni tanítok

Ma már csak olyan átfogó munkát vállalok, ahol kizárólag csak irányítom a munkát, elmondom, hogy mit, miért, és hogyan kell elvégezni, de a kidolgozást - amiben persze szívesen segítek - azokra bízom, akik majd a hálózatot a gyakorlatban is működtetik.

A megvalósítók ugyanis csak és kizárólag akkor azonosulnak intellektuálisan és érzelmileg a rendszerrel, akkor tekintik személyes presztízskérdésnek a sikert, ha a sajátjuknak érzik az egészet, ha az ő ötleteik, gondolataik köszönnek onnan vissza, ha pontosan tudják, mi, miért van a rendszerben, értik az összefüggéseket, és a rendszer betartásának és betartatásának jelentőségét.

Arról persze már nem is beszélve, hogy ez a módszer nagyságrendekkel olcsóbb is a megbízóknak, mintha mindent egyedül én csinálnék.

Eseti konzultációkat szívesen vállalok, hiszen nagyon sokan maguk szeretnék elvégezni a szükséges feladatokat, és csak nagyságrendi eligazítást igényelnek vagy ha elakadnak, akkor kell megmutatni nekik a kiutat.

Nincs beszélgetésnek becézett ingyen leves

Egyet azonban nagyon utálok: ha valaki csak "beszélgetni" szeretne. Persze szívesen beszélgetek kultúráról, történelemről (politikáról már kevésbé), sportról, nőkről, de üzletről soha. Üzletről csak konzultációt tudok elképzelni, mert több évtizedes tanácsadói pályám során túl sokszor éreztem azt a keserű szájízt, ami akkor következett be, amikor a "beszélgető" potenciális megbízó a találkozó során minden számára lényeges kérdést feltéve már úgy érezte, hogy már egyedül is boldogul, és innen kezdve nem válaszolt az e-mailekre, és nem vette fel a telefont. Legtöbbször persze nem boldogult egyedül, de vissza korábbi viselkedése miatt már nem jöhetett, így mindketten rosszul jártunk.

Azóta, ha valaki beszélgetni akar, határozottan elzárkózom. Csak konzultáció van, amit ugyan ki kell fizetni, de bármikor el lehet menni, és bármikor vissza is lehet jönni, nincsenek kötelezettségek.

Csak pontos helyzetkép alapján lehet eredményt elérni

Ha pedig megállapodunk egy átfogó munka közös elvégzésében, mindig a vállalkozás átvilágításával kezdek, enélkül nincs közös munka. Túl gyakran fordul ugyanis elő, hogy azt kell mondjam, ahhoz, hogy a vállalkozás franchise-képes legyen, először olyan feladatokat kell a stratégiával, a működési és üzleti modell kidolgozásával elvégezni, melyek nélkül egy franchise hálózat felépítése a cég biztos bukását eredményezné.

Tény ugyanakkor, hogy a Magyar Franchise Szövetség - melynek kezdeményezője, alapítója és első alelnöke voltam - tagsága az 1991.-es megalakulása óta legalább háromszor cserélődött ki a tagságot képező vállalkozások csődje miatt.

Az is igaz persze, hogy a mai mélyen etikátlan vállalkozói gyakorlat nem kedvez a franchise-nak. A megállapodások be nem tartása, a szerződésszegés, más szellemi tulajdonának semmibe vétele már nem is kényszerűen megtűrt gyakorlat, hanem szinte elvárt norma, a lassan mindent elborító korrupcióról már nem is beszélve.. Miután igazságszolgáltatás helyett pedig jogszolgáltatás folyik, valaki igazának jogi úton való érvényesítése illúzióvá vált.

Ez az oka annak, hogy sok esetben azt javaslom, hogy valósítsák meg ugyan a franchise tartalmat, de ne franchise szerződést kössenek, hanem mondjuk, együttműködési vagy menedzsment szerződést, és sokkal kevesebb gondjuk lesz.

Kicsit drága, de megéri, mert olcsó

Ezzel a mondattal szoktam válaszolni, ha valaki a munkadíjamon húzza a száját. A megítélés ugyanis attól függ, a megbízó minek tekinti vállalkozása fejlesztésének kiadásait: ha költségnek, akkor valóban drága. Ha befektetésnek, akkor ellenben rendkívül kedvező.

A befektetéseknél az olyan kifejezések, mint "drága", "sok" értelmezhetetlenek. Az egyetlen jogos kérdés ilyenkor, hogy "mennyit hoz?" Ha sokat, a világ minden kincsét oda kell hordani. Ha keveset, bele se szabad kezdeni, akármilyen keveset is kell fizetni érte.

A tapasztalt vállalkozók már megtanulták, hogy a saját tudásukba és a marketingbe ölt összegek mindig befektetésnek számítanak.

A döntés mindíg a megbízóé.

vissza a főoldalra